معرفی پایگاه داده Oracle

دیتابیس مجموعه ای سازمان یافته از داده های ساختار یافته است که به صورت الکترونیکی در یک سیستم کامپیوتری ذخیره می شوند. هنگامی که کامپیوتر برای اولین بار اختراع شد، عمدتاً برای انجام سریع محاسبات ریاضی استفاده میشد. با گسترش کامپیوتر و افزایش کاربردهای آن، این الزام به وجود آمد که کامپیوتر بتواند حجم بیشتری از داده ها را ذخیره کند و در صورت نیاز آن ها را بازیابی نماید.

پیش از اختراع سیستم پایگاه داده یا همان دیتابیس،‌ از ساختار فایل مسطح برای ذخیره سازی داده ها استفاده می شد. برای نمونه فایل هایی با فرمت CSV نمونه ای از فایل های مسطح هستند که دارای ردیف و ستون می باشند. در صورت افزایش ستون ها مدیریت فایل های این چنینی عملا بسیار دشوار می شود.

دیتابیس اوراکل چیست؟

در ۱۹۷۰ میلادی تد کاد (Ted Codd) مدلی ارتباطی برای مدیریت پایگاه های داده ارائه کرد. طبق این مدل به جای اینکه همه داده ها در یک ساختار واحد ترکیب شوند، به وسیله موجودیت و ویژگی هایشان سازماندهی می شوند. این روش برای ذخیره سازی داده ها مزیت های فراوانی نسبت به روش مسطح دارد.

سیستم مدیریت دیتابیس رابطه ای یا (RDBMS) با چنین فرمت هایی از دیتا سر و کار دارد. در حقیقت اوراکل یکی از بزرگترین RDBMS های موجود در دنیا است. پایگاه داده اوراکل امکان ذخیره و بازیابی سریع و ایمن داده ها را برای کاربر فراهم می کند.

در حال حاضر سه نسخه اصلی از دیتابیس اوراکل ارائه شده:

  1. نسخه اینترپرایز (EE): بدون محدودیت تعداد سی پی یو و حافظه و شامل ویژگی های خاص که در نسخه های دیگر موجود نیستند.
  2. نسخه استاندارد (SE): محدود به ۴ سی پی یو اما بدون محدودیت حافظه.
  3. نسخه اکسپرشن (XE): محدود به ۲ سی پی یو و با حداکثر حافظه ۲ گیگ رم.

مهم ترین ویژگی های دیتابیس اوراکل

  • اوراکل روی سخت افزار های گوناگون با سیستم عامل های مختلفی از جمله ویندوز، یونیکس، گنو و لینوکس  قابل اجراست.
  • ساختار شبکه ای اوراکل باعث میشود که برنامه هایی که در پلتفرم های گوناگون قرار گرفته اند بتوانند به راحتی با اوراکل ارتباط برقرار کنند. برای مثال برنامه ای که روی ویندوز در حال اجراست میتواند به دیتابیس اوراکلی که روی یونیکس اجرا میشود متصل شود.
  • اوراکل از ساختارهای منطقی برای ذخیره داده استفاده میکند. به همین دلیل شما میتوانید بدون اینکه از محل فیزیکی داده ها مطلع باشید به ذخیره سازی آنها بپردازید.
  • پارتیشن بندی یکی از ویژگی های پیشرفته این دیتابیس است که امکانات بیشتری برای ذخیره سازی و شخصی سازی دیتا فراهم می آورد.

منبع:

ارسال شده در برنامه نویسیبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید

© 2021 تمامی حقوق محفوظ می باشد.
logo-samandehi